söndag 29 november 2015

Vit Jul?

Innan jag avslutade min facebook så såg jag annonser och inlägg från mina vänner om en vit jul. Inget märkligt med det eftersom det snart är jul och allt (det är ju för bövelen första advent idag). Men för att återkomma till det där med vit jul (alltså inte dricka alkohol vid jul) kan jag inte förstå varför man tvunget måste dricka då eftersom det först och främst är barnens högtid (åh barn dricker inte alkohol). Många menar att det är gott med en öl, vin, starksprit med mera och att det hör till julen. Å inte för sällan ger man tomten??! en varmande drink när han kommer (what??!!) Jag har inte läst någon saga där tomten dricker starksprit eller har jag missat den sagan? 
Så denna årliga diskussion om vit jul kan vi väl skippa och låta barn och ungdomar slippa ringa till BRIS efter Kalle Anka varje år då deras föräldrar blir för fulla och blir våldsamma då det har "firat julen" genom att supa ner sig med alkohol. 
Jag kan lova dig att mina barn aldrig kommer få se mig full då jag aldrig dricker alkohol (till och med när jag sippar på en 2,25 cider känner jag mig konstigt). Det finns alkoholfria alternativ som kan vara precis lika goda så länge man inte dricker något med alkoholhaltigt först. 

Men sen ska jag inte dra alla över en kant det finns de som kan dricker några öl eller några glas vin utan att man inte märker någon skillnad på dem alls. Men som sagt kan tycka att det är onödigt när man nu ska fira denna underbara julen.

Tyvärr förstör alkohol så mycket för så många och ibland ser jag failklipp på youtube där de är fulla personer som gör idiot saker som de inte skulle göra om de var nyktra. Det är bättre och roligare när nyktra personer gör roliga saker. 

Var på möhippa i höstas och då var jag och tre till på Lilla torg i Malmö där jag köpte dessa goda och billiga alkoholfria drinkar som var de godast drinkarna jag druckit.  




 Men det finns ju de som inte kan umgås om de inte har alkohol i kroppen men det är ju en helt annan diskussion.

Ta hand om dig där ute och  glad första advent =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar