måndag 30 november 2015

Pepparkakshus och hundlek med godis.

Idag slutade jag tidigt och jag hade lovat dottern att vi skulle göra pepparkakshus utav degen vi fick av syster. Sagt och gjort jag tog mig på denna utmaning (har aldrig gjort ett pepparkakshus förut) och satte igång. Efter en del men-skit-deg och en del tillsägelser av dottern då hon körde någon slags desto mer vetemjöl man har i degen desto bättre blir det och en hel del deg på golvet så fick jag typ till bitarna.


Jag förstod efter dessa perfekta bitarna att jag skulle vara tvungen att dränka dem i sockerlimm och självklart var jag världensbäst på både att smälta socker och limma ihop det perfekta bitarna. 



Inte för man ser denna avdelning av rummet i huset från utsidan men jäklar vad nöjd jag är med den delen (eller så gjorde jag en dörr för mycket)  sen efter bara två bränningar och väldigt mycket socker var det dags för glasyren och till sist men inte minst godiset.



TADAAAA! Nu är det bara lite bomull som saknas så har vi det perfekta pepparkakshuset. Känns skönt att det nu är ett år kvar tills jag behöver göra ett till. 

Lilly tröttnade ganska fort på att göra huset så hon körde någon ny slags lek till Hidde (som satt under bordet och undrade vad hon höll på med och varför hon la ut hans mat och inte kattmat istället). Kom på att det kan bli väldigt många roliga lekar i detta kök med tanke på vårt golv. Det får bli ett nytt projekt framöver. 

Ta hand om dig / Ulrika






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar