måndag 27 mars 2017

Lite som en öppen bok.

Under hela denna resa som vi gjort har jag varit lite som en öppen bok. Jag har berättat för de som har frågar och även förklarar massor om ivf för de personer som har varit intresserade utav det. Visst har det varit fruktansvärt jobbigt vissa delar då jag bara har velat gräva ner mig eller säga dra åt helvete till en del som har varit helt oförstående. Men jag bestämde mig ganska fort att jag skulle vara ärligt och inte smyga med det. För i det långa loppet så har jag varit glad att så många faktiskt har vetat om det. För det blir lätt frågor som: Ni ska inte ha fler barn? Hur gammal är dottern? Bra ålder nu att försöka med en till! Med mera. Jag har på något vis sluppit de frågor och kommentarer för människor har vetat. Sedan förstår jag att man inte vill vara öppen med det men då får man också ta kommentarerna som man får. 
Denna mage har blivit gigantisk på bara någon månad. Var ska det sluta?

Sedan är många människor ganska dumma i huvudet som tror att bara man har sex så blir det barn. För vissa och ganska många är det väl så men det är också galet många som måste få hjälp. Sedan tror jag att det är ett stort mörkertal som lider i det tysta. Men sedan finns de det få som kan bli gravida superlätt och för dem kan det också vara ett problem.

Men jag levde nog lite i den bubblan innan jag fick barn att jag skulle ha lätt för att få barn och att jag ville ha två kanske till och med fyra barn. Men med tiden blev jag smartare. Jag har sex graviditeter bakom mig varav en dotter. Det säger väl en del om att jag kanske har lätt för att bli gravid men inte få barn. Sedan förlorade jag mina äggledare i utomkvedshavandeskap en innan dottern och en efter. Så jag är förbaskat glad att vårt andra ivf lyckades men jag vet också hur ens värld kan rasa på bara några timmar. 

Då jag sovit som en kratta denna helg ska jag nu ta och somna som en sten brevid dottern (yes hon sover hos mig men den diskussion kan vi ta en annan dag) 

/ Ulrika 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar